‘“Mama, kom je langs bij de kijkdag van Maaktaal?” vroeg mijn dochter Noa meerdere keren. Die ochtend konden ouders eerst meekijken bij de Maaktaalles van hun kind. Daarna presenteerden de kinderen uit de verschillende groepen iets waaraan ze de afgelopen maanden hadden gewerkt. Sommige leerlingen zongen, anderen dansten, droegen een tekst voor of speelden toneel. De leerlingen, kunstvakdocenten én leerkrachten waren zo enthousiast en blij. Aan de vertrouwelijke manier waarop ze met elkaar omgingen, kon ik zien dat ze in die maanden een band met elkaar hadden opgebouwd. Ze waren trots en straalden. Het was mooi om de kinderen op het podium te zien bewegen. Daar durven zijn en durven staan – dat is zo belangrijk.
Er is in het onderwijs veel aandacht voor het taalniveau dat achteruitgaat. Als reactie daarop schrappen sommige scholen de kunstlessen om tijd te creëren voor lezen en schrijven, maar kinderen ontwikkelen hun taalvaardigheden niet alleen tijdens taallessen. Kinderen moeten ook leren hun gedachten te ordenen, hun emoties te uiten en hun gevoelens te verwoorden. Dit soort vaardigheden oefen je tijdens kunst- en cultuurlessen, waarin je ook je creativiteit ontwikkelt. Het is een voortdurend proces. Een paar losse kunstlessen of een jaarlijks bezoek aan een theatervoorstelling zijn niet genoeg om die ontwikkeling te stimuleren. Dat vind ik zo goed aan Maaktaal: de kinderen krijgen die lessen het hele schooljaar door.
Na de presentatie liet Noa mij de kunstwerken zien die in de gang hingen. Ik mocht niet weg voordat we al haar tekeningen een voor een langs waren gegaan. Ik had er niet bij stilgestaan hoe belangrijk het voor mijn dochter was om mij te laten zien wat ze allemaal bij Maaktaal heeft gedaan.’
Belinda Dierink is leerkracht en vakdocent Engels op basisschool Jan Barbier in Hellendoorn. Haar dochter Noa zit in groep 4 van Daltonschool Reggewinde (Hellendoorn).
In de rubriek ‘Het moment’ interviewt Carolien van Welij leerkrachten, kunstvakdocenten en kinderfilosofen over een bijzonder moment tijdens Maaktaal. Carolien van Welij is filosoof en neerlandicus.
Foto’s: Lennert Bijl