‘Het gebeurde na afloop van een les van onze stagiair. De kinderen blikken altijd terug: Hoe heb ik gewerkt? Waar ben ik tevreden over? Zou ik het de volgende keer anders aanpakken? Ook de leerkrachten vragen om feedback. Deze stagiair had moeite met consequent en streng zijn. “Welke tips kunnen we aan de juf geven?” vroeg ik de klas.
Toen reageerden een paar leerlingen: “Bij Maaktaal hebben we geleerd dat je met je héle lichaam kan laten zien dat je het ergens niet mee eens bent.” Een leerling stond op en verkondigde: “Kijk, zó hebben wij dat geleerd bij Maaktaal. Je gaat goed staan, met beide benen op de grond. Je lichaam mag ook best boos zijn. Je gezicht moet boos zijn en dan zeg je: stop, ik vind het niet meer leuk.” Mijn stagiair wist even niet wat haar overkwam.
Een half jaar lang hebben mijn leerlingen theater-, filosofie-, dans- en muzieklessen gekregen met als centraal thema ‘gevoelens’. Ze leerden dat je emoties als verdriet, boosheid, angst en blijdschap die je in woorden uit, ook met je gezicht en je lichaam kunt laten zien.
Sinds die lessen zie ik een grote verandering in de manier waarop leerlingen voor een groep staan. Kinderen die aan het begin van het jaar met hun armen over elkaar stonden en voorzichtig hun presentatie begonnen, staan er nu met een andere lichaamshouding. Een leerling die altijd naar de grond keek en naar beneden sprak, staat nu losjes en rechtop. Als ze ergens enthousiast over is, verschijnt er een glimlach op haar gezicht. Haar armen doen mee, haar hele houding is veranderd. Zo mooi om te zien.
De tip die mijn klas aan de stagiair gaf, hoor ik nu ook vaak op het schoolplein. Vorige week legde mijn leerling aan een kleuter uit die het moeilijk had: “Je moet even goed gaan staan en je mag best met je gezicht laten zien dat je boos bent.” Daar geniet ik van.’
Merel Arendsen is leerkracht (groep 5/6) van Daltonschool Reggewinde (Nijverdal).
In de rubriek ‘Het moment’ interviewt Carolien van Welij leerkrachten, kunstvakdocenten en kinderfilosofen over een bijzonder moment tijdens Maaktaal. Carolien van Welij is filosoof en neerlandicus.