Wie ben je?
Mijn naam is Lennert Bijl. Ik ben leerkracht van groep 6-7-8 van Daltonschool Reggewinde, locatie Hellendoorn. Op woensdagen ben ik aanwezig op de Maaktaal-dagen.
Wat betekent taal voor jou?
Dankzij Maaktaal ben ik hier bewuster over gaan nadenken. Mijn blik op taal is breder geworden. Taal gaat niet alleen over grammatica, spelling, woordenschat en begrijpend lezen. Het is de vertaling van je innerlijke belevingswereld. Dit betekent dat je taal niet alleen kunt leren door in boekjes te werken.
Waarom doe je mee aan dit project?
Kinderen kunnen zich ook ontwikkelen zonder dat ze expliciete instructies krijgen. Dit krijgt heel mooi vorm tijdens Maaktaal. Vaak laten leerkrachten dit potentieel onbenut, omdat ze de ruimte niet voelen binnen het programma of omdat ze handelen uit routine. Soms krijgen leerkrachten de opdracht om de prestaties op het gebied van rekenen of begrijpend lezen te verbeteren, waardoor ze deze vakken als waardevoller zien. Tijdens Maaktaal zie ik dat dans- of zanglessen net zo waardevol kunnen zijn. Vroeger gaf ik zelf theaterlessen, maar tegenwoordig doe ik dat steeds minder. Als ik de Maaktaal-docenten bezig zie, vraag ik me af: waarom doe ik het niet meer op die manier?
Heb je een mooie anekdote uit een Maaktaal-les?
Af en toe ontdekken kinderen hun eigen grenzen. Vandaag heb ik besloten om een jongen even uit de dansles te halen, omdat hij niet wilde meedoen. Ik heb met hem gesproken over hoe hij zelf naar de leerkracht kan gaan en kan aangeven dat hij het lastig vindt. Tijdens ons gesprek bleek dat er ook een ander meisje in zijn groep zit dat dezelfde gevoelens heeft. Ik heb hem gevraagd om eens te observeren hoe zij ermee omgaat. Ook al ervaart zij schaamte, ze overwint toch die drempel. Hoe lukt haar dat? Misschien kan hij haar steunen? Zo bieden we kinderen een nieuw perspectief om met onzekerheid om te gaan.